Основні зміни нового проекту стандарту ISO 9001:2015

12 листопада інженером ВУЯ Степанцов В.В. було прийнято участь у семінарі на тему “Нова версія стандарту ISO 9001:2015: готуємось до впровадження” на якому було обговорено проект нової версії стандарту ISO 9001:2015.

Міжнародна організація по сертифікації ISO готує до публікації 5-у редакцію стандарту ISO 9001, випуск якої планується в 2015 році.

В даний час проект стандарту знаходиться на етапі обговорення. На відміну від чинного стандарту ISO 9001: 2008, який зазнав незначні зміни в порівнянні з попередньою версією 2000 року, для нової редакції будуть характерні більш суттєві зміни. Перш за все, це стосується структури стандарту, замість 8 розділів стандарту 2008 року стандарт 2015 буде передбачати 10 розділів. Новий стандарт, по своїй структурі, буде легшим у застосуванні для організацій, які надають послуги. Введено розділ 4- "Контекст організації", де викладені вимоги для виявлення зовнішніх і внутрішніх чинників, які стосуються діяльності організації, які можуть вплинути на досягнення поставлених цілей, а також визначення потреб і очікувань зацікавлених сторін. Детальніше і більш ясно будуть визначені вимоги до впровадження процесного підходу. При плануванні діяльності та впровадженні змін організації тепер необхідно оцінювати ризики і можливості для досягнення цілей і постійного поліпшення. Розділи 5- "Лідерство", 6- "Планування", 7- "Підтримка", 8- "Операційна діяльність, 9-" Оцінка діяльності" та 10-"Покращення" в основному, відображають вимоги розділів 4-8 діючої редакції стандарту ISO 9001: 2008 зі значними змінами і доповненнями.

Очікується, що переглянутий стандарт менеджменту якості ISO 9001 буде опублікований не раніше вересня 2015 року.

Стандарт ISO 9001: 2008 розглядається як стандарт для менеджменту якості, тоді як стандарт ISO 9001: 2015 позиціонуватиме себе як стандарт для систем менеджменту бізнесу. Це означає, що організації більше не зможуть вважати ISO 9001 просто засобом для контролю документів, записів, невідповідної продукції, внутрішніх аудитів, запобіжних та коригувальних дій. 

При перегляді ISO 9001 увагу буде зосереджено на лідерстві, плануванні, підтримці та експлуатації, оцінці ефективності та покращення. В ISO 9001: 2015 особлива увага приділятиметься тому, як організація управляє своїми ризиками, згаданими в ISO 9001: 2008 як запобіжні дії. 

Оскільки на даний момент стандарт ISO 9001: 2015 ще не опублікований і знаходиться на стадії обговорення, ця доповідь буде зосереджена на основних принципах, які зараз існують в ISO 9001: 2008 і мають бути перенесені в ISO 9001: 2015. 

Переглянута редакція стандарту ISO 9001 міститиме десять розділів:

1. Область застосування.
2. Нормативні посилання. Обидва ці розділи стосуватимуться виключно до даного стандарту (а також очікуваних від нього результатів).
3. Терміни та визначення. Тут будуть дані загальні терміни і ключові визначення, наведені в Додатку SL, а також ті, які відносяться виключно до систем менеджменту якості.
Розділи 1-3 присвячені термінології, області застосування та іншої подібної інформації, які не містять конкретних вимог до СМЯ.
Додаток SL – це застосування загальної структури стандартів серії ISO (або, іншими словами, пояснення застосування вимог).
4. Контекст організації. Цей розділ буде включати в себе вимоги, що стосуються розуміння організації, яка впроваджує стандарт, потреб і очікувань зацікавлених сторін, області застосування СМЯ і безпосередньо СМЯ.
5. Керівництво. Роль Лідерів і зобов'язання вищого керівництва, політика в області менеджменту якості, а також розподіл ролей в організації, відповідальність і повноваження.
6. Планування. Дії для управління ризиками та можливостями, цілі СМЯ і план по досягненню цих цілей.
7. Підтримка. Ресурси, необхідні для СМЯ, компетентність і поінформованість персоналу, комунікація та документована інформація.
8. Операції. Операційне планування і контроль.
9. Оцінка діяльності. Моніторинг, вимір, аналіз і оцінка, внутрішній аудит і аналіз з боку керівництва.
10. Поліпшення. Невідповідності, коригувальні дії та постійне поліпшення.

 


Основні зміни в новій версії ISO 9001 в порівнянні з діючою версією 2008

Відмінені вимоги:

 

  1. Вимоги розробки Настанови з якості та шести обов’язкових документованих процедур.
  2. Вимога призначення представника керівництва з якості.
  3. Терміни «документ» і «запис». Замість них введено термін «документована інформація».
  4. Термін «аутсорсинг». Замість нього введено термін «зовнішнє забезпечення».


Введені вимоги або уточнені:

  1. Поняття «відповідні зацікавлені сторони».
  2. Концепція «Прийняття рішень з урахуванням ризиків».
  3. Зроблено більший акцент на отримання доданої цінності для організації та її споживачів.
  4. Збільшена гнучкість при використанні документації. Забезпечена краще використання стандарту в організаціях, що надають послуги.
  5. Посилено вимоги до лідерства. Вимога того, що цілі повинні визначати «Хто», «Що» і «Коли».
  6. Вимоги щодо планування змін.
  7. Концепція «Знання організації».
  8. Вимога про те, що планування операцій має здійснюватися з урахуванням ризиків.
  9. Зроблено більший акцент на досягнення процесами відповідності вимогам до продукції та послуг, і задоволеності споживачів.
  10. Внутрішні аудити містять вимоги розгляду пов'язаних ризиків.
  11. Аналіз з боку керівництва повинен враховувати стратегічний напрямок розвитку організації.

 

Організація не повинна міняти структуру своєї системи і не повинна слідувати нумерації розділів нового стандарту. Важливо зрозуміти, що більшість змін в новому стандарті спрямовано на покращення розуміння вимог і зниження можливості неправильної інтерпретації. Якщо СМЯ організації успішно впроваджена і ефективна, то перехід на новий стандарт буде безболісним.

Процесний підхід залишається ключовим принципом побудови системи менеджменту. Основна ідея процесного підходу це підпорядкування діяльності всіх учасників процесу кінцевій меті, зняття протиріч між функціональними підрозділами і виключення втрат на стиках функціональної діяльності.

У практиці впровадження стандарту ISO 9001 процесний підхід часто застосовується в зміненому вигляді: процесами називають діяльність підрозділів і виходить, що в СМЯ використовується, по суті, функціональний підхід. При цьому всі переваги процесного підходу не можуть бути реалізовані. 

В методичному та практичному плані менеджмент, заснований на поєднанні процесного та функціонального підходів, краще всього представлений в документі ISO 16949: 2009, який встановив вимоги до СМЯ підприємств автомобілебудування.

Лідерство керівника - ще один з найважливіших принципів менеджменту також доповнений у новій версії стандарту ISO 9001. Це тісно пов'язано з принципом менеджменту якості - залучення персоналу - який не може бути реалізований без лідируючої ролі керівництва організації. У зв'язку з цим розділ, який раніше в стандарті ISO 9001 називався «відповідальність керівництва» в «структурі високого рівня» названий «Лідерство».

Змінам в новій версії стандарту піддався підхід до компетентності організації. Якщо в попередніх версіях ця компетентність визначалася кваліфікацією персоналу, то в версії 2015 вона базується на концепції «знань організації» та «менеджменті знань». Тепер важливі загальні знання та вміння всього колективу, які забезпечуються, поряд із знаннями і вміннями окремих фахівців, знаннями, отриманими з інформаційних ресурсів організації, правильне формуванням робочих груп, команд, учасників проектів та ін. 

Нова версія стандарту передбачає проводити оцінку ризиків і приймати рішення, засновані на результатах цієї оцінки. По суті, це являється розвитком і доповненням принципу «прийняття рішень, заснованих на фактах». Застосування технологій і методів оцінки ризиків дає можливість більш ефективно проводити запобіжні заходи та заходи по покращенню. 

ІSО розробляє серію стандартів по темі менеджменту ризиків (ІSО 31000), в рамках якої вже опублікований ряд документів, які можуть служити методичною основою при впроваджені принципу прийняття рішень на основі оцінки ризиків в СМЯ.

У взаємозв'язку з підходом щодо оцінки ризиків можна розглядати і введення в нову версію стандарту такого елементу, як «контекст організації», який передбачає ідентифікацію внутрішніх і зовнішніх факторів, що впливають на досягнення поставлених цілей, оцінку впливу цих факторів (оцінку ризику) і розроблення заходів по зниженню ризику там, де це можливо.

У цьому зв'язку розширюється і поняття зацікавлені сторони. Якщо в ISO 9001 попередніх версій в якості головної зацікавленої сторони виступав споживач, то в новій версії стандарту пропонується ідентифікувати всі зацікавлені сторони. По суті, зацікавленні сторони є складовою частиною «контексту організації».

Деякі елементи в новому стандарті об’єднанні. Так, «управління закупівлями» і «аутсорсинг» тепер об'єднані, і новий елемент називається «Зовнішнє забезпечення». Сенс тут полягає в тому, що можливі й інші форми отримання організацією продукції та послуги зі сторони (ззовні), що не покривалися двома вищезгаданими. При цьому вимоги до процесів отримання продукції і послуг ззовні можуть бути однаковими незалежно від форми цього отримання.

Введено поняття «документована інформація», яке узагальнює і замінює раніше використовуванні поняття «документація» та «записи». При цьому розуміється, що інформація може міститися на будь-якому носії паперовому або електронному.

У новій редакції стандарту поняття «продукція» розділене на два - «товар» і «послуга». Дане розділення ще може змінитись до виходу нового стандарту 2015 року.

Узагальнюючи зміни і відмінності стандарту ІSО 9001: 2015 від його попередньої версії, що вони не спричинять великих змін для підприємств, які вже впровадили і використовують на практиці СМЯ на основі стандарту ІSО 9001.

 
Степанцов В.В.,
Інженер ІІІ кат. ВУЯ
Наверх