Відверто про головне

OKВідбулася прес-конференція в. о. генерального директора ПАТ «Хмельницькобленерго» Олега Козачука, у якій, окрім журналістів провідних засобів масової інформації, взяли участь і представники громадських організацій. Тому звичний формат прес-конференції розширився і переріс у спілкування на актуальні теми сьогодення, які іноді виходили далеко за межі посадових обов’язків Олега Івановича. Отож він висловлювався не лише як керівник енергетичної компанії, а й як громадський діяч і просто не байдужий громадянин держави. 

Найбільші  дивіденди за всю історію компанії
Хмельницька область третій рік поспіль нарощує споживання електроенергії, що є показником певних економічних зрушень. Якщо у 2015 році Хмельниччина спожила 2084,834 мільйона кіловат-годин електроенергії, у 2016-му — 2155,867, то у 2017-му — 2176,267 мільйона кіловат-годин електроенергії. Хоч це і невеликий, але плюс і позитивна динаміка як для компанії «Хмельницькобленерго», так і для області загалом. Промислові підприємства збільшили споживання на 9,3 мільйона кіловат-годин, сільське господарство — на 9,9, державні організації і установи — на 2,5 мільйона кіловат-годин. А ось населення області і житлово-комунальне господарство скоротили споживання відповідно на 18 і 5,5 мільйона кіловат-годин електроенергії. 
Розрахунки з державним підприємством «Енергоринок» за 2017 рік склали рівно 100 відсотків, тобто, за все, що було закуплено, розрахувалися. 
— Минулого року ми нарешті ліквідували всі борги, і тепер належимо до десятки компаній, які не мають жодної заборгованості перед енергоринком, — наголосив Олег Козачук. 
Ще однією важливою складовою діяльності компанії є інвестиційна програма. Вона минулого року виконана на 100 відсотків, а сума профінансованих заходів склала 109,59 мільйона гривень. 
— Я хотів би при цьому відзначити, що всі закупівлі по інвестиційній програмі, які проводилися «Хмельницькобленерго», відбуваються на майданчику ProZorro у відповідності до законодавства, — повідомив Олег Іванович. — Завдяки цьому досягнута економія 5 мільйонів 110 тисяч гривень. Відповідно, ці кошти дозволять додатково інвестувати в оновлення і розвиток мереж та покращення якості обслуговування споживачів. 
Успішно проведені минулого року і капітальні ремонти обладнання. Цей показник виконаний на 100,01 відсот- ка, що дозволило освоїти 59 мільйонів 200 тисяч гривень. 
Один із найважливіших показників діяльності компанії — рівень розрахунків споживачів за використану електроенергію — склав за минулий рік 98,9 відсотка. Недовиконання його зумовлене лише однією причиною — не розрахунок держави з «Хмельницькобленерго» по пільгах та субсидіях. 
— І таких коштів держава нам не перерахувала майже 40 мільйонів гривень, — зазначив Олег Козачук. — Якби ця оплата була проведена, то розрахунки склали б більше ста відсотків. 
Компанія традиційно протягом останніх років знижує технологічні витрати електроенергії. Минулого року цей показник склав 15,19 відсотка при нормативному значенні 16,85 відсотка. 
Всі ці складові успішної роботи в минулому році після виплати податків і обов’язкових платежів дозволили компанії отримати 43,631 мільйона гривень чистого прибутку. Тому на державну частку компанії цього року буде виплачено 22,91 мільйона гривень, що є найбільшим значенням виплати дивідендів за всю історію компанії. 
Ще один показник — сплата податків і зборів до державного і місцевого бюджетів. Ця сума з кожним роком зростає і, відповідно, за 2017 рік сплачено 289 мільйонів 343 тисячі гривень. Для порівняння 2016 року цей показник складав 210 мільйонів 516 тисяч гривень. 
Нововведення і тенденції
Але виконання показників діяльності компанії відбувається, звичайно ж, не заради самих показників, а для поліпшення рівня обслуговування споживачів. І в цьому напрямку минулого року подільські енергетики впровадили чимало новацій. Так, постійно удосконалюються електронні сервіси — «Особистий кабінет юридичного споживача», «Особистий кабінет побутового споживача» з можливістю оплати, не виходячи з дому. Тепер можна вже передавати показники лічильників і мобільним телефоном за допомогою смс-повідомлень. Нещодавно сервіс удосконалили, і після відправки показника за допомогою смс ви отримаєте зворотне повідомлення із сумою до сплати.
— Тобто, тепер споживачеві нікуди не потрібно ходити, — повідомив Олег Іванович. — А достатньо вислати показники свого лічильника і вам прийде сума, яку ви маєте запла- тити. 
А для того, щоб споживач мінімально витрачав свій час на спілкування з обленерго, з багатьма банківськими установами розробляється програмне забезпечення для організації роботи в терміналах. Коли це все запрацює, то достатньо буде ввести показники лічильника на терміналі і одразу ж відбудеться нарахування. Відповідно, після цього можна оплатити рахунок за спожиту електроенергію. Ці нововведення і тенденції вже успішно працюють у Польщі і Південній Кореї, споживачі яких у 90 відсотках випадків проводять спілкування з енергопостачальними компаніями за допомогою електронних пристроїв і в 90 відсотках всіх нарахувань оплата проходить у електрон- ному вигляді без відвідування чи то сервісного центру, чи то району електричних мереж. 
— Ми максимально популяризуємо такий вид розрахунків, — наголосив Олег Козачук. — Для заохочення споживачів до переходу на сучасні методи розрахунків, проведена у грудні і проводиться до Великодня друга вже акція з реєстрації споживачів в «Особистому кабінеті» з розіграшем відповідних призів. 
Оскільки серед споживачів електроенергії є багато людей старшого віку, забезпечено можливість заплатити за своїх батьків та членів родини. До речі, на сайті ПАТ «Хмельницькобленерго» є вся інформація про тарифи, нововведення, акції, а також новини компанії. 
За участі громадськості 
Минулого року змінилася процедура погодження інвестиційних програм і тарифів всіх компаній, які надають послуги. Це і облгази, і обленерго, і облводоканали, і теплокомуненерго. Перед тим, як затвердити інвестиційну програму і тариф на наступний рік чи зміни до нього, всі ці компанії мають спочатку оприлюднити проекти інвестиційних програм і тарифів на своїх офіційних сайтах. Потім отримати зауваження і пропозиції, публічно обговорити їх на регіональному рівні. Після цього подати в НКРЕКП і обговорити на Всеукраїнських слуханнях, вивісити результати обговорення на 20 днів на сайті НКРЕКП. Тоді провести ще одне обговорення з громадськістю і розмістити ще на чотири дні на сайті НКРЕКП. І тільки після цього затверджуються інвестиційна програма і тарифи. Для прикладу, зміни до інвестиційної програми 2017 року були опубліковані на сайті «Хмельницькобленерго» у червні 2017 року. А затверджені лише 27 грудня цього ж року. Тобто ця процедура займає півроку і відбувається абсолютно прозоро і за широкої участі громадськості та всіх громадян, які бажають взяти участь в обговоренні. 
З точки зору споживача
Протягом місяця-півтора «Хмельницькобленерго» має бути розділене на дві компанії. Перша з них, згідно з новим Законом України «Про ринок електричної енергії» і у відповідності з прийнятим вторинним законодавством буде займатися розподілом електроенергії і експлуатацією та розвитком електричних мереж і підстанцій. А друга компанія постачатиме електроенергію, нараховуватиме її вартість і прийматиме оплату. До 1 липня цього року така компанія має отримати ліцензію на право постачання електричної енергії. 
— До 1 грудня 2018 року всі юридичні споживачі мають визначитися, хто їм буде постачати електроенергію – чи якась нова компанія-постачальник, а їх зараз з’являється досить багато, чи вони залишаться в компанії-постачальнику, яка буде створена на базі «Хмельницькобленерго», — повідомив Олег Козачук. — Після 1 грудня це вже буде абсолютно лібералізований ринок для юридичних споживачів. До цієї дати обленерго в тому вигляді, який воно має сьогодні, ще має ліцензію і на постачання, і на передачу електроенергії. Але з 1 грудня ліцензія «Хмельницькобленерго» на постачання втрачає чинність і буде анульована. Тобто постачанням компанія з розподілу займатися не буде. 
Згодом така сама процедура чекає і всіх фізичних споживачів. І кожна фізична особа має визначитися, у якого постачальника вона купуватиме електричну енергію. Нова модель повноцінно має запрацювати до 1 липня 2019 року. 
На межі енергетичної бідності 
Чи не найболючішим питанням, яке викликало гостру дискусію на прес-конференції, виявилися тарифи на електроенергію. І хоч Олег Козачук повідомив, що найближчим часом зростання вартості електроенергії для побутових споживачів не передбачається, а до їх встановлення «Хмельницькобленерго» не має ніякого відношення, представники громадських організацій зауважили, що тарифи сягнули такого рівня, що більшість споживачів уже й так ледь зводить кінці з кінцями. Таку ситуацію Олег Іванович назвав «енергетичною бідністю».
— Наші тарифи на сьогодні вже на межі енергетичної бідності, — зауважив Олег Козачук. — Це ситуація, коли людина живе чесно, не краде, хоче оплачувати отримані послуги, але не має чим заплатити. Якщо не почнемо тарифи знижувати, буде політичний крах.
А для радикальної зміни ситуації на ринку електро- енергії нині є лише два шляхи. Перший — створення конкурентного середовища серед постачальників електроенергії. І цей процес уже розпочався. Другий — уведення стимулюючого тарифоутворення, впровадження якого мало б розпочатися 1 квітня, але поки що відкладається на невизначений термін. 
— Без уведення стимулюючого тарифоутворення будемо і надалі мати неконт- рольоване зростання тарифів до безмежності, — наголосив Олег Іванович. — Бо ніхто з монополістів не зацікавлений їх знижувати. 
Якщо ж залишиться система тарифоутворення, яка існує сьогодні, то тарифи зростатимуть постійно, бо монополісти знайдуть тисячу і одну причину, що їм потрібно латати. Але при таких обсягах інвестицій це фактично крапля в морі. Тому показники якості знижуються, стан інфраструктури погіршується, а межі росту тарифу немає. Та й монополісти не зацікавлені щось покращувати. Бо сьогодні існує така практика, що потратити компанія може тільки виділені їй кошти на інвестиційну програму. І не більше й не менше.
Що стосується створення конкурентного середовища серед постачальників електроенергії, то вже нині будь-хто може зареєструвати компанію з постачання електроенергії та отримати в НКРЕКП відповідну ліцензію, і знайти споживачів, які купуватимуть електроенергію саме в нього. Теоретично такий постачальник може формувати рівень тарифів, який він хоче. Але якщо буде встановлений тариф вищий, ніж в інших постачальників, то до такого постачальника швидше за все ніхто не піде. 
Приклад Польщі, де була така ж структура енергетичних компаній, доводить, що через три місяці після впровадження нової моделі 60 відсотків юридичних споживачів від постачальної компанії, яка утворилася у колишньому обленерго, обрали іншого постачальника. Чому? Причина проста — вони запропонували нижчу ціну. Відбулося це завдяки тому, що в них немає великої кількості персоналу, немає активів, які потрібно обслуговувати, тому вони більш ефективні, більш динамічні і можуть запропонувати споживачеві нижчий тариф. З побутовими споживачами інша ситуація. Близько 80 відсотків людей залишаються у постачальника обл- енерго. 
Чому в постачальника з’явиться можливість встановлювати нижчий тариф? Справа в тому, що він купуватиме електроенергію на ринку. А цих ринків буде кілька — внутрішньодобовий, ринок на добу наперед і балансуючий ринок. А тому і вартість електроенергії на них буде різна. Постачальник же, щоб вижити і отримати прибуток, повинен виконати дві основні вимоги: якомога дешевше купити, для чого він має моніторити, коли споживач бере, в які години, і купити на найдешевшому ринку, знайшовши найвигіднішу пропозицію, і якомога дорожче при цьому продати, але не так дорого, щоб споживач пішов саме до нього. Він заробляє на цій різниці. Нині тариф встановлює НКРЕКП і ніхто більше на його рівень не впливає. А в конкурентному ринку все якраз навпаки. І саме конкуренція призводить до боротьби між постачальниками і до зниження тарифу. 
Ні компанії, ні підрядники поки що не готові…
Що ж стосується переходу на стимулююче тарифоутворення або так званий RAB-тариф, то суть його дуже проста. Якщо нині інвестиційна програма на рік в «Хмельницькобленерго» складає приблизно 100 мільйонів гривень, то при стимулюючому тарифоутворенні вона сягне 635 мільйонів гривень. Але з іншого боку компанія бере на себе зобов’язання постійно зменшувати витрати електро- енергії, підвищувати ефективність і скорочувати показник тривалості перерв в електропостачанні. Якщо вона цього не робитиме, то її тариф буде зменшуватися. 
— Але тут є проблема: ні компанії, ні підрядники не готові до таких обсягів інвестицій, — зауважив Олег Козачук. — Тому в перший рік впровадження стимулюючого тарифоутворення і виконання інвестиційних програм складає, як правило, до 25 відсотків. Тобто, незважаючи на те, що компаніям даються великі кошти, вони їх можуть освоїти тільки на чверть.
Для переходу на RAB-тариф нормативна база вже прийнята у січні цього року і декілька компаній подали заявки в НКРЕКП про перехід на стимулююче тарифоутворення з 1 квітня 2018 року. Найімовірніше, цього не відбудеться, бо насправді там є два спірних питання – це вартість активів переоцінених обленерго, про що багато дискутують, і ставка дохідності. За нині дію-чим вторинним законодавством ставка дохідності і на старі активи, і на нові складає 12,5 відсотка. 
— Насправді, це єдиний правильний шлях, яким уже пішли всі розвинуті країни, — зауважив Олег Іванович. — Але потрібно сісти, обговорити і прийняти консенсусне рішення щодо цих двох моментів, які стримують впровадження стимулюючого тарифоутворення. Це при тому, що 90 відсотків цієї системи, це абсолютний плюс. Чому? Тому що при існуючій інфраструктурі мережі і підстанції, м’яко кажучи, в не дуже доброму стані. А для покращення цієї інфраструктури вкладається дуже мало коштів. І, на жаль, з плином часу ті мережі і підстанції, які були побудовані ще за радянських часів, втрачають свої властивості і рано чи пізно виходять з ладу. З цим потрібно щось робити. І робити так, щоб підвищувалася енергоефективність, щоб покращувалася інфраструктура, і врешті- решт зменшувався тариф. 
Однак досвід європейських країн показав, що на початку переходу на стимулюючий тариф все-таки відбувається певне зростання тарифу для споживачів. Воно складає в середньому від 10 до 30 відсотків для другого класу споживачів. Для першого класу — до 5 відсотків. Але в усіх країнах, де був впроваджений RAB-тариф з другого регуляторного періоду вартість електроенергії для споживача починає знижуватися, бо і компанія зацікавлена його зменшувати, адже в такому випадку їй залишається більше коштів, приходять нові інвестиції при відповідній нормальній ставці дохідності, покращується інфраструктура і якість надання послуг. А зекономлені кошти можуть бути вкладені чи у розвиток мереж, чи використані для підвищення зарплати. Тому компанія зацікавлена у підвищенні ефективності, що врешті-решт призводить до зниження тарифу. 
Шукаємо кадри
Проблеми трудової міграції не обійшли і «Хмельницькобленерго». Так, через низьку зарплату є певний відтік фахівців у Польщу, Чехію, Словаччину. Аби мінімізувати негативні наслідки цього процесу, прийнято багато рішень. У 2015-му тут підняли працівникам зарплату на 46 відсотків, у 2016 році — на 43 відсотки. А з 1 лютого цього року зарплата зросла на 15 відсотків для всіх працівників. Впроваджений також у компанії принцип, за яким фонд оплати праці, передбачений на вакантну посаду, розподіляється на тих, хто виконує цю роботу. Це дозволяє суттєво збільшити заробітну плату працівникам. 
Олег Іванович запевнив аудиторію, що компанія робить все для того, аби забезпечити своєму персоналу належні умови праці та гідну зарплатню. І — шукає хороші кадри.

Автор: Олексій Тимощук

Наверх