06 Лют 2019
4269

На чий млин ллють воду державні виконавці?

Поряд зі стрімким впровадженням змін і нововведень на ринку електроенергетики України, АТ «Хмельницькобленерго» стало заручником надмірних приватних інтересів зі сторони недобросовісних «партнерів». Уже третій рік поспіль продовжується зухвала спроба ТОВ «ЗК «Приват» протиправно заволодіти коштами Товариства. Як уже згадувалося у попередніх публікаціях, АТ «Хмельницькобленерго» вимушене постійно протидіяти «підприємницькій винахідливості» цього контрагента, об'єктом зазіхання якого стали кошти підприємства державного сектору економіки.

«Боргові тенета», якими горе-махінатори намагаються оповити діяльність АТ «Хмельницькобленерго», мають свою передісторію виникнення. Так, ще в 2015 році АТ «Хмельницькобленерго» взяло за мету приведення у відповідність до вимог законодавства документації щодо прав власності і користування земельними ділянкам, на яких розміщені об'єкти енергетики. Замовлення на виготовлення відповідної землевпорядної документації було оголошено на офіційному веб-порталі з питань державних закупівель і у відповідності до чинної процедури — оголошено публічні торги для визначення виконавця замовлення (закупівлі послуги). Однак через неврахування НКРЕКП витрат на закупівлю цих послуг (постанови № 2994 від 17.12.2015р. та № 742 від 28.04.2016р.) фінансування виготовлення відповідної документації із землеустрою стало не можливим. Тоді комітетом із конкурсних торгів (АТ «Хмельницькобленерго») в силу Закону — торги були визнані такими, що не відбулися.

Здається, саме цього і чекав один із потенційних учасників торгів — ТОВ «ЗК «Приват». Бо ж завзято ринувся... оскаржувати рішення АТ «Хмельницькобленерго» про відміну закупівлі. Першим у «допомозі» цьому стала Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України, яка своїм рішенням від 15.09.2016 року № 1970-р/пк-ск зобов’язала АТ «Хмельницькобленерго» скасувати рішення про визнання торгів такими, що не відбулися. 

Далі, протягом 2016-2018 років, АТ «Хмельницькобленерго», в порядку захисту своїх прав, для вирішення спору зверталося до судів усіх інстанцій та було відповідачем за позовами ТОВ «ЗК «Приват». Однак, в силу складності та неоднозначності правових норм, що регулюють сферу публічних (державних) закупівель, — рішення Феміди були не на користь АТ «Хмельницькобленерго». 

Так, судом було прийнято рішення на користь ТОВ «ЗК «Приват», яким визнано укладеним договір про закупівлю послуг, а на його виконання вирішено стягнути з АТ «Хмельницькобленерго» більше 8 млн.грн. Після цього, ТОВ «ЗК «Приват», невідкладно подало до органів ДВС виконавчий документ про стягнення з АТ «Хмельницькобленерго» відповідних коштів, а саме у січні цього року.

Однак, законодавство України щодо примусового виконання рішень має одну вельми значущу вимогу, яка категорично унеможливлює примусове виконання рішень суду стосовно підприємств, які перебувають в процесі приватизації на період такої процедури. Так, ще в 2013 році, розпорядженням № 96-р Кабінету Міністрів України, АТ «Хмельницькобленерго» було включено до переліку об'єктів великої приватизації державної власності. Аналогічні рішення також приймалися і у 2017-му та 2018-му роках. Вказана обставина є підставою для зупинення виконавчих дій у відповідності до вимог п. 12. ч. 1 ст. 34 Закону України «Про виконавче провадження». 

Спершу органи ДВС правильно визначили процесуальний алгоритм заходів і після відкриття виконавчого провадження державний виконавець своєю постановою правомірно зупинив виконавчі дії. Однак уже через декілька днів органи ДВС, грубо нехтуючи нормами Закону, скасували вищезазначену постанову державного виконавця та стрімголов розпочали примусове стягнення відповідних коштів з АТ «Хмельницькобленерго». За лічені хвилини банківські рахунки Товариства — були вже під арештом.

Чи важко спрогнозувати наслідки таких завзяття та спритності наших державних виконавців? Звісно ж, не важко. Це є очевидним — загроза економічній стабільності компанії, яка забезпечує наявність електроенергії чи не в кожній оселі, офісі чи виробничому майданчику Хмельниччини.

Однак, постають риторичні запитання: яка рушійна сила вплинула на органи ДВС та стрімко змінила їхню правову оцінку ситуації? Що змусило їх нехтувати Законом? Які виправдання цьому вони знаходять?

У своїй «зміненій» позиції державні виконавці посилаються нібито на відсутність оприлюдненого переліку об'єктів великої приватизації державної власності, до якого ввійшло АТ «Хмельницькобленерго», а також на відсутність розпорядження Кабінету міністрів України про затвердження такого переліку. Такий аргумент може або вказувати на недостатність навиків органу ДВС в ознайомленні з даними нормативно-законодавчої бази України, або бути свідченням навмисного «підігрування» інтересам спритних ділків. 

То ж на чий млин ллють воду державні виконавці, продовжуючи ігнорувати факт включення АТ «Хмельницькобленерго» до переліку об'єктів великої приватизації державної власності, і чиїм примхам потурають, не зупиняючи виконавчі дії?
Попри всі складності захисту своїх законних інтересів, враховуючи основну об'єктивну обставину — відсутність потреби у «нав'язаних» послугах від ТОВ «ЗК «Приват», АТ «Хмельницькобленерго» має певні здобутки у своїй боротьбі. А саме: рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України, яке стало першопричиною вищенаведених негараздів і лягло в основу судових рішень про стягнення з АТ «Хмельницькобленерго» більше 8 млн .грн., — вже скасовано в судовому порядку.

Тому, побоюючись перегляду попередніх судових справ за нововиявленими обставинами, і як наслідок — скасування рішень про стягнення з АТ «Хмельницькобленерго» «уявної» заборгованості, ТОВ «ЗК «Приват» так квапиться за допомогою Державної виконавчої служби відхапнути собі ласий шмат чужих коштів.

Залишається сподіватися, що професійна гідність осіб, які від імені Держави покликані забезпечувати дотримання законності у висвітлених вище обставинах — візьме гору над будь-якими протиправними стараннями ТОВ «ЗК «Приват».

Відділ зв’язків з громадськістю

 

Наверх