Зважаючи на ваші звернення та запити, шановні споживачі, ми звернулись до технічного директора АТ «Хмельницькобленерго» Олега Івасика з проханням розповісти детальніше: як енергетикам працюється під час запровадження графіків обмежень, чого очікувати взимку та як діяти, у разі відсутності електричної енергії.
– Олеже Павловичу, розпочались погодинні відключення і відповідно є звернення і запити споживачів щодо причин їх запровадження. Ми неодноразово про це говорили, але давайте ще раз підкреслимо основні аспекти.
– Так, звичайно. Перш за все, і це дуже важливо зрозуміти, що відключення викликані систематичними масованими атаками ворога на енергетичну інфраструктуру.
Електромережі проектувались у мирний час, без врахування ворожих атак. Та попри це, Україна четвертий рік доводить, що готова боротися та вистояти цю навалу. Відверто, жодна країна чи енергетична система не мала стільки викликів та не факт, що змогла б встояти. Енергетики ж України в цих складних обставинах не тільки ремонтують пошкоджене обладнання, а й будують нові мережі, обслуговують та модернізують обладнання. Тобто, за великим рахунком, Україна перша проходить такий складний шлях та формує досвід.
Щодо обмежень та графіків, то рішення приймає НЕК «Укренерго», володіючи інформацією про баланс в енергосистемі, ремонти енергооб’єктів та інші фактори. Тут навіть погодні умови та наявність хмар можуть вплинути. То ж лише після зважування всіх аспектів НЕК «Укренерго» формує розпорядження по обмеженням та доводить їх до операторів системи розподілу. Для нас ці розпорядження є основою для подальших дій. Виконувати такі розпорядження ми зобов’язані.
– Давайте розглянемо детальніше процес формування графіка погодинних відключень, як він відбувається?
– Графік погодинних відключень формується щорічно, на основі Інструкції про складання і застосування графіків погодинного відключення.
Контроль за складанням графіка здійснює НЕК «Укренерго», Держенергонагляд. Також графіки та перелік об’єктів, які не включені до ГПВ і відносяться до критичної інфраструктури, погоджуються ОВА.
Щодо поділу споживачів на черги, то основними тут є лінії електропередачі та їх навантаження. Лінії розподіляються на 12 рівних блоків, враховуючи навантаження, – це і є 12 підчерг. Тобто, ми не оперуємо населеними пунктами, районами. Виключно лініями та їх навантаженням. Для нас це основа. Таким чином ми формуємо головний документ – які лінії включено до ГПВ, які лінії до яких черг відносяться.
Далі отримуючи розпорядження від НЕК «Укренерго» щодо кількості черг та годин обмежень у конкретний день, ми формуємо прогноз погодинних відключень. Обов’язково враховуємо тривалість годин відключень за графіками у попередні дні/періоди, години доби таких відключень. Робимо все, щоб відключення були справедливими. Саме тому черги знеструмлюються почергово, циклічно змінюючи одна одну.
Тобто, на основі раніше сформованого документу та розпоряджень НЕК «Укренерго» ми вже прогнозуємо, які черги та о яких годинах будуть знеструмлені.
– А чи всі лінії електропередачі включають у графік?
– Всі, окрім тих, які живлять критичну інфраструктуру. Графік погодинних відключень не поширюється на такі об’єкти, як лікарні, насосні станції, водонапірні вежі тощо.
До ліній, які живлять об’єкти критичної інфраструктури, можуть бути приєднані житлові будинки. Ми активно пропрацювали цю ситуацію, і дуже багато таких будинків було переключено на інші лінії. Також проводимо роботу, щоб в ручному режимі вимикати будинки, які живляться разом з об’єктами критичної інфраструктури, якщо технічно не можливо такі будинки переключити на іншу лінію. Адже мережі насправді будувалися роками і ніхто не очікував війни та руйнувань. Зараз доводиться виправляти ситуацію та вже нові об’єкти будувати зовсім по іншому.
– Якщо протягом дня надходять нові розпорядження НЕК «Укренерго», як Ви контролюєте справедливість відключень за різними чергами?
– Обов’язково фіксуємо фактичну тривалість відключень за графіком і враховуємо цю тривалість в прогнозуванні графіка на наступну добу. Інколи, оцінюючи графік на день, споживачу може видатись, що умови в однієї черги/підчерги ліпші, бо в неї, до прикладу 8 годин відключень, а в іншій черзі – 10 годин. Але ми чітко відслідковуємо кількість годин без електроенергії і, до речі, споживачі також в графіку можуть побачити відсотковий показник «Частка відключених годин у черзі з початку місяця». Цей показник у всіх чергах приблизно однаковий, то ж і кількість годин без електроенергії – однакова.
Зауважу, що пропорційний розподіл годин відключень можна аналізувати лише в розрізі тижня, місяця!
– У якісь дні графік може не змінюватися цілий день, а у інші дні змінюватися по 3-6 разів. Чому так відбувається?
– Ситуація в енергосистемі динамічна, на неї впливає багато факторів, до прикладу, введення в експлуатацію нового обладнання замість пошкодженого; ремонти обладнання, які здійснюються одразу після обстрілів для поновлення енергоживлення; задіяння іншої альтернативної генерації для вирівнювання попиту і пропозиції в Об’єднаній енергосистемі України, і навіть погодні умови.
Обсяг обмежень, який доводить НЕК «Укренерго», протягом доби може бути різним. Команди на обмеження споживачів та введення додаткових черг можуть бути терміновими і коливатись протягом години в бік збільшення і в бік зменшення. Коливання пояснюються виключно ситуацією в об’єднаній енергосистемі України, яку координує НЕК «Укренерго».
Ми ж як оператор системи розподілу (обленерго) зобов’язані виконувати розпорядження НЕК «Укренерго», адже від чіткого і швидкого виконання таких команд може залежати цілісність енергосистеми.
– Як споживачам дізнатися про зміну графіка?
– Зміни в графіку відображаються на ресурсах АТ «Хмельницькобленерго» одразу, як тільки фахівці отримують нові розпорядження від НЕК «Укренерго» та приймають рішення про те, яку чергу буде додатково знеструмлено.
– Чому ж у споживачів може змінюватися черга чи не відповідати тій, яка зазначена у сервісах?
– Інколи дійсно черга може не відповідати дійсності. Це стається здебільшого через аварійні пошкодження.
До прикладу, за схемою нормальної роботи мережі, будинок було заживлено від лінії 1 і він відносився до черги 3.1. Але через аварійні пошкодження в електромережі будинок, аби якнайшвидше відновити розподіл електроенергії, переключили до лінії 3. А там уже підчерга 6.2.
Тому ми радимо перевіряти свою чергу час від часу. Якщо ж в онлайн сервісах черга одна, а відключення явно здійснюється за іншою чергою, потрібно повідомити нам про це за допомогою:
- форми зворотного зв'язку;
- «Особистого кабінету споживача електроенергії» (сторінка «Звернення»).
Також ви можна надіслати листа на поштову скриньку Кол-центру call-center@hoe.com.ua, зазначивши номер договору/особового рахунку, ПІП власника, адресу.
Наші фахівці перевірять запит та, за потреби, відкоригують прив'язку до електричної адреси або чергу.
– Фактичні відключення можуть тривати значно довше, ніж зазначено у графіку? До прикладу, в графіку стоїть відключення протягом 3 годин, а по факту електроенергії не було 6 годин поспіль.
– Важливо зрозуміти, що не кожне відключення пов’язане з графіком погодинних відключень. Після обстрілу ворогом енергетичної інфраструктури, НЕК «Укренерго», яке відповідає за диспетчеризацію Об’єднаної енергосистеми України, надає термінові команди регіональним центрам з диспетчеризації застосувати різні графіки вимкнень. Наприклад ГАВ, ГОП, ГПВ, СГАВ. Це різні графіки, і по часу, і по тривалості вимкнень.
Обов’язково потрібно також пам’ятати, що паралельно АТ «Хмельницькобленерго» здійснює ремонтні роботи на обладнанні. І це може накладатись на тривалість вимкнень по окремим споживачам. Варто перевіряти на нашому офіційному сайті інформацію чи здійснюються за адресою ремонтні роботи.
Крім того, обладнання може виходити з ладу під час частих відключень та перемикань після обстрілів, що збільшує кількість пошкоджень технічного характеру та тривалість ремонтів.
І звичайно, погодинні відключення можуть відбуватися із затримкою. Але одразу наголошу – ця затримка не може розтягуватися на години. Об’єктивно, вона може виникати через переміщення бригад між об’єктами чи спрацювання сигналу «Повітряна тривога». Також проведення відключень, згідно з регламентами, потребують часу.
– А як обмеження в цілому впливають на компанію та обладнання?
– Впливають негативно. Ми змушені додатково залучати персонал, адже відключення тривають цілодобово. Не всім обладнанням ми можемо керувати віддалено, тому бригадам доводиться їздити між об’єктами.
Обладнання електромереж розраховане виключно на стабільну роботу, для нього постійні відключення/включення створюють додаткові ризики, воно зношується і частіше ламається.
Після відновлення розподілу споживачі одразу вмикають всю техніку, це теж призводить до перевантаження електромереж, обривів проводів та інших технологічних порушень.
То ж хочу наголосити, вигоди з цього немає ні для кого, ні для операторів системи розподілу, ні для НЕК «Укренерго». Відключення – це вимушений захід, він дозволяє збалансувати та стабілізувати енергосистему, запобігає масштабним аварійним пошкоджень. І запроваджуються такі обмеження виключно за гострої потреби.
Єдиною ж причиною запровадження обмежень – є ворожі атаки на енергетичну інфраструктуру та руйнування обладнання.
– Споживачі часто пишуть в коментарях, що АТ «Хмельницькобленерго» продає електричну енергію закордон. Що ви скажете на цей рахунок?
– Це абсолютно хибна думка. АТ «Хмельницькобленерго» – є оператором системи розподілу. У нас немає генеруючого обладнання, технічної чи юридичної можливості продавати електричну енергію, тим паче, за кордон. Лише якщо ми придбали електричну енергію для покриття технологічних втрат і придбали її забагато, то надлишок можемо продати на організованих сегментах ринку електроенергії України.
Головне завдання АТ «Хмельницькобленерго» – надавати послуги з розподілу електричної енергії. І чим більше ми розподілимо електричної енергії до осель наших споживачів, тим більше коштів отримаємо. То ж нам однозначно вигідно розподіляти, а не обмежувати.
– Для споживачів запроваджено досить багато сервісів – і особистий кабінет, і чат-боти, і розділ «Відключення» на офіційному сайті. Як багато споживачів користуються цими сервісами?
– Користуються досить інтенсивно. Розділ «Відключення» є одним з найпопулярніших розділів сайту. За останній місяць його переглянуло майже 400 000 користувачів. Особистим кабінетом користується більше 40 відсотків наших споживачів.
Ми ж постійно інформуємо про ресурси, які допомагають отримати інформацію про відключення та черги. Звичайно людям похилого віку важче використовувати сервіси, тому закликаємо – допомагайте літним родичам та сусідам. До речі, у наших відділення ми також допомагаємо споживачам з реєстрацію в кабінеті, вчимо передавати показники та перевіряти чергу. Звертайтесь.
– Чи можете Ви дати якийсь прогноз на зиму, до чого готуватися споживачам?
– Я вже говорив, наголошу ще раз – АТ «Хмельницькобленерго» є оператором системи розподілу, ми не маємо у своєму володінні генеруючого обладнанням. Наша функція – це розподіл електричної енергії мережами 0,4-110 кВ. Тобто, давати прогнози з мого боку буде не зовсім коректним. Тим паче, що на ситуацію значною мірою впливають ворожі обстріли.
Але як фахівець, який працює в галузі понад 30 років, можу однозначно сказати, що енергетики на всіх рівнях роблять все від них залежне, аби забезпечити електричною енергією країну.
Разом з тим, раджу кожному зробити ті речі, які він може зробити. До прикладу, перевірити справність ліхтариків, повербанків. За потреби, утеплити будинок. Можна перейти на зонний облік електроенергії, і споживати енергію вночі, ще й за нижчим тарифом. Це підтримає енергосистему та дасть змогу зекономити кошти.
– Про економію, чи скоріш, ощадливе споживання електроенергії, що б ви порадили споживачам?
– Це банальні речі, але якби кожен до них дослухався, було б дуже добре:
- потрібно вимикати освітлення, виходячи з приміщення та прилади, які не використовуються;
- вимикати зайве освітлення, за можливості, використовувати LED лампи;
- можна використовувати «розумні» розетки з таймером ввімкнення, і до прикладу, вмикати бойлер у потрібний час, а не підтримувати температуру води цілодобово;
- використовувати енергоємну побутову техніку в період сонячної активності або вночі;
- також в період пікових навантажень (зранку та ввечері) не вмикати одночасно по декілька енергоємних приладів.
Після відновлення розподілу електричної енергії не можна вмикати всю техніку одразу, краще це робити поступово – так ви не створите додаткового навантаження на мережі і вбереже свою техніку від можливих перепадів напруги.
– Як взагалі має діяти споживачам, коли в оселі відсутня електроенергія?
– Перш за все потрібно перевірити чи є зареєстрована подія про відключення за адресою споживача. Це можна зробити за допомогою наших сервісів (чат-ботів у Viber чи Telegram, Особистого кабінету або сторінки «Відключення за адресою»). Якщо відключення не зареєстроване, то варто подати заявку про відсутність електроенергії – це можна зробити у чат-боті.
– І на останок, чи можете ви щось порадити непобутовим споживачам (бізнесу), щоб мінімізувати час простоїв через обмеження? Чи вигідно застосовувати генератори?
– Чи вигідно застосовувати генератори залежить від потреб компанії та масштабів, тут важко дати однозначну відповідь.
Але можу сказати напевне, що непобутові споживачі мають можливість купувати імпортовану електроенергію і таким чином уникнути застосування графіка обмеження електричної потужності та графіка погодинних відключень. Механізм затверджено КМУ, він дійсно дієвий. То ж раджу звернути на нього увагу.
– Щиро дякуємо за змістовну розмову!
Відділ зв’язків з громадськістю